Telewizja internetowa – co musisz o niej wiedzieć?

Historia rozwoju nadawania przez Internet przeszła znaczący etap od powielania nadawanego wideo do oryginalnych projektów autorskich z bogatymi funkcjami interaktywnymi. Ale rok 2005 przyniósł coś więcej niż nowe kanały internetowe; usługi hostingu wideo, w szczególności YouTube, szybko zyskały popularność w sieci. Ich osiągnięcia techniczne w zakresie organizacji i popularyzacji transmisji stały się jednakowo dostępne zarówno dla dużych korporacji, jak i użytkowników domowych. Na tej bazie powstały strony internetowe i telewizje, które pozwalają oglądać filmy online, gdzie tylko chcesz.

Dlaczego telewizja przeniosła się do sieci?

W 2005 r. W artykule „What is Web 2.0″ Tim O’Reilly połączył pojawienie się dużej liczby witryn, połączonych pewnymi ogólnymi zasadami, z ogólnym trendem rozwoju społeczności internetowej i nazwał to zjawisko Web 2.0., W przeciwieństwie do Web 1.0, gdzie sieć pierwszej generacji została zbudowana na inwestycjach typu venture capital, dużych napływach pieniędzy na projekty internetowe i minimalnym udziale użytkowników w tworzeniu treści, sieć drugiej generacji zapewniła wszystkim narzędzia do poczucia się jak wydawca lub nadawca.

Jedną z głównych zasad, która znacznie zmieniła ideę rozpowszechniania informacji, jest możliwość socjalizacji, stworzenie osobistej strefy – blogu lub wideo blogu, za pomocą którego można rozpowszechniać teksty, zdjęcia i filmy. Każdy może poczuć swoją wyjątkowość, stworzyć własny kanał wideo, uzyskać informacje zwrotne od czytelników i widzów. Drugą zasadą jest “zasada ogona” której autorstwo należy do redaktora naczelnego magazynu Wired Chris Anderson. Zauważył, że produkty niszowe są w stanie przynieść przedsiębiorstwom równe lub większe zyski niż produkty dystrybuowane przez inne media. Dystrybucja internetowa stała się nową technologią rozpowszechniania informacji, w tym wideo – jednoczesna publikacja tego samego materiału na różnych stronach lub stronach internetowych. Początkowo technologia ta była wykorzystywana w zasobach informacyjnych i blogach, ale stopniowo jej zakres się rozszerzył i obecnie jest szeroko stosowany do dystrybucji podcastów audio i wideo oraz właśnie do emitowania telewizji internetowej, gdzie znajdziemy filmy online i informacje.

Zasady nowoczesnej sieci

Przede wszystkim duża ilość treści jest tworzona przez samych użytkowników, bezpłatnie, ale z przyjemnością (na przykład na YouTube). Internet jako platforma umożliwia zdalne przechowywanie nieograniczonej ilości informacji, a także korzystanie z aplikacji internetowych, które zastępują większość płatnych programów. Dziś kanały telewizji satelitarnej duplikują transmisje internetowe. Tą samą telewizje, którą możemy oglądać w danym kraju, jednocześnie oglądamy też przez Internet. Kanał telewizyjny oferuje specjalny wybór programów w Internecie. Filmy i programy telewizyjne i to całkowicie za darmo. Kanały internetowe, które istnieją tylko w sieci, można oglądać niezależnie od powielania transmisji w sieci, ponieważ łączą one profesjonalne standardy produkcji telewizyjnej z innowacyjnymi podejściami ery Web 2.0.

Z kolei hosting wideo był w stanie zgromadzić lawinowy strumień praw autorskich i profesjonalnych filmów, kreatywnych projektów, reklam, klipów, a także różnego rodzaju drobnych produkcji. Użytkownicy mogą dodawać, wyświetlać i komentować filmy, tworzyć własne kanały, wyszukiwać materiały wideo według słów kluczowych, transmitować wideo w zasobach zewnętrznych i subskrybować kanały wideo. Ogromny wkład w popularyzację hostingu wideo zapewniają blogerzy i użytkownicy sieci społecznościowych, którzy używają filmów w swoich pamiętnikach. Dla każdego wideo dla użytkownika istnieje kod HTML utworzony w celu osadzenia wideo na innych stronach internetowych. Jednocześnie firmy oferujące hosting wideo aktywnie zaczynają opanowywać format wysokiej rozdzielczości.